نماز

یکی از مهمترین نیروهای کنترل کننده، نماز و راز و نیاز و اظهار عبودیت به درگاه خداوند است که در دین اسلام و از نظر قرآن، جایگاه ویژه‏ای را داراست. قرآن کریم با صراحت تمام، نماز را عامل بازدارنده‏ی انسان از گناه و خطا می داند و می‏فرماید:

و اقم الصلوة ان الصلوة تنهی عن الفحشاء و المنکر....[1].

«و نماز را بر پادار، که نماز (انسان را) از زشتیها و گناه باز می‏دارد...».

امام صادق علیه‏السلام می‏فرمایند: هر کس دوست دارد که بداند نمازش پذیرفته شده یا نه، باید بنگرد که نمازش او را تا چه حد از زشتیها و بدیها باز داشته است پس به همان مقدار از او قبول شده است.[2].

یعنی همان گونه که عقل و سایر عواملی که تاکنون برشمردیم- در جای خود- از عواملی هستند که آدمی و به خصوص جوانان را از کارهای زشت و ناپسند و خلاف شأن یک انسان باز می‏دارند، نماز هم در مرتبه‏ای بسیار بالاتر، از ارتکاب کارهای بد و ورود به صحنه‏های گناه جلوگیری می‏کند.

حضرت علی علیه‏السلام می‏فرمایند: نماز قلعه محکمی در برابر حمله‏ها و غلبه‏های شیطان است.[3].

    نماز، چراغ هدایت 

در شرع مقدس اسلام نیز، نماز از همه‏ی اعمال افضل است و شما چیزی واجب‏تر، لازمتر و با اهمیت‏تر از نماز در اسلام پیدا نمی‏کنید. لذا اول چیزی که در فروع دین شمرده می‏شود، نماز است. یعنی نماز، مقدم بر همه‏ی واجبات، حتی بر جهاد و تولی و تبری است و یک مسلمان در پنج نوبت، در اقامه‏ی نمازهای یومیه، آن را به عنوان رستگاری و به عنوان بهترین اعمال اعلام می‏دارد.

شما جوانان عزیز اگر بخواهید به درجات بالا و به رستگاری و به فرموده خداوند متعال به مقام محمود برسید، باید به نماز، مخصوصا نماز اول وقت و به ویژه نماز شب، بسیار اهمیت بدهید تا به این مقامی که همه‏ی انسانها به داشتن آن غبطه می‏خورند و موجب وجاهت و سربلندی دنیا و آخرت است نایل گردید.

و من اللیل فتهجد به نافلة لک، عسی ان یبعثک ربک مقاما محمودا.[1].

«و پاسی از شب را (از خواب برخیز و) قرآن (و نماز) بخوان! این یک وظیفه اضافی برای توست، امید است پروردگارت تو را به مقامی در خور ستایش برانگیزد».

پیامبر اکرم می‏فرمایند: نماز نور مؤمنان است و نوری است که از جانب خدای بزرگ بر آنها نازل می‏گردد.[2].

علاوه بر این، اگر کسی نشاط زندگی و اراده‏ی قوی می‏خواهد و مایل است که در

بن بستها خداوند به فریادش برسد و به عبارت زیبا و کامل قرآنی، او را هدایت کند، باید نماز را آن هم به شکل خوب و صحیح سرلوحه زندگی خود قرار دهد. قرآن، کسانی را هدایت می‏کند که متقی باشند و اقامه‏ی نماز کنند.

ذلک الکتاب لا ریب فیه هدی للمتقین الذین یومنون بالغیب و یقیمون الصلوة...[3].

«آن کتاب با عظمتی است که شک در آن راه اندازد و مایه هدایت پرهیزکاران است. (پرهیزکاران) کسانی هستند که به غیب ایمان می‏آورند و نماز را بر پا می‏دارند...».

1-سوره اسراء/ 79.  2-جامع احادیث الشیعه/ 6 و4.    3-سوره بقره/ 2 و 3